
Myslíte si, že auto, autobus či vlak musí být pouhým prostředkem, jak něco či někoho přepravit z místa A do místa B? Vstupme na chvíli do světa, kde je funkčnost vozidla až druhořadou záležitostí. Podívejme se na 5 nejzvláštnějších vozidel na světě, která nás jistě přesvědčí o individualitě pojetí slova estetika.
Dymaxion
Začněme v minulosti. Buckminster Fuller byl mimo jiné vizionář, spisovatel a výrobce automobilů. V roce 1933 vymyslel stroj Dymaxion. Ten fungoval na tříkolovém principu – jedno otočné kolo vzadu a dvě vepředu. Obrovská pohyblivost vozidla byla vyvážena jeho obrovskou nestabilito. O to, že tento stroj nevídáme dodnes na silnicích, se přičinila především tragická havárie prototypu, při které zemřel testovací jezdec
Londýnská kachna
V tomto případě nejde o kachnu novinářskou ani tu se zelím a knedlíkem. V hlavním městě Velké Británie jezdí žluté vozidlo, které vozí cestující po Londýnských památkách a svoji jízdu zakončí efektním nájezdem do Temže. Původně byla tato vozidla s příznačným označením DUKW vyvinuta pro americkou námořní pěchotu za druhé světové války. Vzhledem k možnosti jízdy jak po souši, tak po vodě a podobnosti označení DUKW s anglickým „duck“ (kachna), se těmto strojům právě takto říká.
Pojízdná katedrála
Velmi zvláštním mixem dopravních prostředků se může „pyšnit“ Rebecca Caldwell. Ta na střechu Cadillacu se rozhodla přivařit známého brouka od Volkswagenu a na těchto základech vybudovala pojízdnou katedrálu v gotickém stylu. Na bizarnosti dodává celému výjevu fakt, že původní použití onoho Cadillacu bylo jako pohřební vůz. Uznejte sami, že vzniklé vozidlo vypadá opravdu strašidelně.
Nej…
Ve všech lidských oblastech se měří ty nej (lepší, větší…) výkony. V automobilovém průmyslu tomu není jinak. Například nejplošší auto měří pouhých 48 cm, přívlastkem nejdelší se může pyšnit limuzína o délce neuvěřitelných 30 m. V ní mimo jiné naleznete vířivku, venkovní bazén či několik luxusních postelí. Aby limuzína mohla fungovat, musí ji nést 26 kol!
Nejošklivější auto
Speciální řádky je nutné věnovat autu, které je obecně považované za nejošklivější sériově vyrábené vozidlo vůbec. Kontroverzní názory vyvolává především rozdělení automobilu na dvě části. Tu spodní tvoří jakýsi podstavec, ve kterém je zajišťována funkčnost auta (jej zde motor). Na ní je připevněna části druhá, kterou tvoří obrovská prosklená kabina s již druhým párem reflektorů.
Automobil se jmenuje Fiat Multipla a rozděluje veřejnost na dvě skupiny. Ta první jej považuje za enormě ošklivý, druhá se o něm vyjadřuje jako o „zajímavém“, což si v překladu nelze vyložit jinak, než jako neschopnost popsat jeho nehezkost slovy. Fiat je dokonkce vystaven v Muzeu moderního umění v New Yorku. Působí zde jako ukázka inovačního a nekonvenčního přístupu k automobilovému designu.